Marketing rocks

Marketing is heerlijk. Het leidt tot meer bezoekers naar jullie website of winkel en dat leidt weer tot meer omzet wat je weer kunt besteden aan…marketing.

Maar hoeveel zou je aan marketing moeten uitgeven? Een goede manier om dit te bepalen is de LTV:CAC Ratio.

Definities

  • LTV = Life Time Value: de omzet die een klant gemiddeld opbrengt zolang hij klant is. Bij bijvoorbeeld een maandelijks abonnement is dat jouw gemiddelde maandelijkse abonnement keer het gemiddelde aan maanden dat een klant blijft. Of het is de initiële aankoop van een product, app of dienst en de vervolgomzet uit onderhoud, service of upgrades. Voor de juiste calculatie dien je dit dan nog te vermenigvuldigen met het percentage dat je bruto overhoudt, dus bijvoorbeeld minus salarissen, verzekeringen en abonnementen.
  • CAC/CTA: is Customer Acquisition Cost of ook wel Cost To Acquire; de gemiddelde kosten voor het acquireren van een nieuwe klant.

Wat de LTV:CAC ratio je vertelt

De ratio Customer Acquisition Cost versus Life Time Value (LTV delen door CAC) helpt je bepalen hoeveel je zou moeten besteden om een klant te acquireren. Dit laat je zien of je te veel uitgeeft per klant of dat je kansen laat liggen omdat je te weinig spendeert. Als je customer lifetime value €3000 is en je customer acquisition costs €1000 dan is jouw LTV:CAC ratio 3:1.

Wat is een goede verhouding?

Voor groeiende software as a service bedrijven is de industrie standaard 3:1 of hoger, omdat een hogere ratio betekent dat jullie sales en marketing een hogere ROI hebben. Echter, hoger is niet altijd beter. Als de ratio te hoog is beperk je waarschijnlijk de groei door onder-investering en geef je ruimte aan je concurrentie.

De ratio kun je ook mooi visualiseren in online tools of gewoon in Excel. (Staat ook erg tof op een Geckoboard)

Een ratio van 1:1 betekent dat je geld verliest op iedere sale. Een goede benchmark voor LTV:CAC is 3:1 of beter. Over het algemeen geld dat een ratio van 4:1 een zeer goed business model betekent. Als jullie ratio 5:1 is of hoger dan zouden jullie mogelijk sneller kunnen groeien en kan het zijn dat jullie te weinig investeren in marketing.

We zijn benieuwd: Is jullie LTV:CAC ratio in orde?

WhatsApp chat