De tijd waarin Facebook voor bedrijven even makkelijk hanteerbaar was als voor particulieren is voorbij. Om in 2018 succesvol te zijn moet je goed weten waar je op inzet. Vooral omdat het organisch bereik van Facebook af zal blijven nemen.

 

Hoe zorg je dat veel van de JUISTE mensen je Facebook inhoud te zien krijgen?

In 2018 investeren 94% van de bedrijven in Facebook advertising. Deze bedrijven wenden zich dus tot adverteren om hun inhoud beter te laten presteren. Maar, hoe zet je eigenlijk een advertentie op die het meeste waarde voor je geld geeft?

Voor meer informatie over hoeveel geld je zou moeten besteden aan marketing, lees dit artikel.

1. Denk na over welk publiek je wilt bereiken

 

Op Facebook gaat het niet zozeer over het bereiken van de meeste mensen, maar het bereiken van de JUISTE mensen. Het is natuurlijk fantastisch als veel mensen je advertentie zien, maar als deze mensen er vervolgens niks mee doen heb je er niks aan.

Je wilt de mensen bereiken die openstaan voor het ontdekken van je inhoud, nieuwsgierig zijn naar je bedrijf en open staan voor het bericht wat je wilt overbrengen.

Om deze mensen te kunnen bereiken moet je weten:

  • Welke platforms je doelgroep gebruikt
  • Wat voor soort taal ze gebruiken en hoe ze communiceren
  • Welke content ze het meest bekijken

Vaak vindt je dit soort inzichten door onderzoek en data. Probeer bijvoorbeeld eens gebruik te maken van Facebook Audience Insights!

2. Vertel een goed verhaal

 

Mensen communiceren doormiddel van verhalen. Of het nu geschreven, gesproken of via social media is, het speelt een cruciale rol in het maken van een connectie. Het vertellen van een verhaal is daarom ook ontzettend belangrijk voor het trekken van de aandacht van je doelgroep!

We kunnen als voorbeeld de twee campagnes van Refinery 29 gebruiken, gericht op het genereren van meer bezoekers op hun website.

Hun eerste campagne liet een creatief en opvallend plaatje zien en een duidelijke call-to-action om op hun website te abonneren.
In hun tweede campagne richtte de website zich op een duidelijk verhaal. Ten eerste een introductie met het merk, vervolgens een blogartikel van de website en afsluitend een call-to action om te abonneren.

Campagne #1 

Voorbeeld van FB advertentie

Campagne #2 met duidelijk verhaal

Voorbeeld van advertentie

 

Opvallend was dat de tweede campagne zorgde voor 87% meer bezoeken aan de landing pagina en daarnaast zorgde voor 56% meer inschrijvingen.

Uit deze cijfers blijkt dat het vertellen van een verhaal zorgt voor een grotere connectie met de target groep, wat resulteert in betere resultaten.

3. Monitor resultaten en pas ze aan in real-time

 

Door Social media is de reclamewereld totaal veranderd. Wanneer je vroeger een reclamespotje op tv of radio kocht, had je geen idee hoe deze werd ontvangen. Tegenwoordig kun je de prestaties van je advertentie op social media live volgen.

Het is aantrekkelijk om je campagne in te stellen, hem live te zetten en vervolgens pas terug te komen wanneer hij is voltooid, maar daarmee vergooi je een schitterende kans om de prestaties van je campagne te verbeteren. Door de campagne live te evalueren kun je zien of hij resoneert met het publiek en als dit niet het geval is kun je hem direct aanpassen.

Verbeter bijvoorbeeld de gekozen doelgroep als het bereik te laag is of verander de call to action als je advertentie te weinig klikken genereerd. Wees vooral ook niet bang om dingen uit te proberen. Grote kans dat je de eerste keer geen perfecte advertentie zal maken. De 10e en de 20e keer waarschijnlijk ook niet, maar door oefening leer je uiteindelijk steeds meer.

Facebook biedt je de mogelijkheid om binnen een campagne verschillende advertenties aan te maken. Maak hier vooral gebruik van en elimineer na verloop van tijd de advertenties die de minste resultaten opleveren.

Bedenk hierbij wel dat Facebook de plaatsing van je advertentie baseert op hoe de advertentie ontvangen wordt door je doelgroep. Wanneer je dus een extreem slecht lopende campagne hebt, is het beter om deze helemaal te verwijderen en een nieuwe campagne te beginnen. De strategie hierboven werkt dus alleen goed als je al een campagne hebt die relatief goed werkt.

4. Denk aan de lange termijn

 

Belangrijk bij adverteren op Facebook is dat er een langetermijnstrategie achter de advertenties zit. Hoe zorg je dat de gegenereerde interactie van één campagne veranderd in directe winst voor je onderneming?

Stel dat je een bedrijf hebt wat online kookvideo’s en recepten verkoopt. Je begint misschien met een advertentie waarin je een simpele kookvideo deelt. Gericht op het krijgen van zo veel mogelijk interactie, views, likes en shares. In plaats van dat je hier stopt, zou je de video kunnen gebruiken als eerste stap in je langetermijnplan om nieuwe klanten op je site te krijgen.

Door gebruik te maken van de Facebook pixel, kun je de groep selecteren die meer dan tien procent van de kookvideo bekeken heeft. Je hebt vervolgens de mogelijkheid om deze te gebruiken als doelgroep voor een volgende advertentie.

Stel bijvoorbeeld een advertentie in waarbij je klanten laat kennismaken met een proefabonnement van een aantal dagen. Vervolgens laat je deze advertentie een tijdje lopen en kies je vervolgens in Facebook pixel de mensen die daadwerkelijk op deze advertentie geklikt hebben. Ontwerp voor deze mensen een laatste advertentie waarmee je ze volledig binnen haalt.

Door stap voor stap steeds slimmer in te spelen op de doelgroep en goed na te denken over wat voor resultaat je uiteindelijk wilt behalen met je facebook advertenties, kan zelfs een simpele campagne gericht op engagement zorgen voor betalende klanten. 

En nu jij!

Maak jij al gebruik van Facebook advertenties? 

WhatsApp chat