Publiek op Social Media is niet gemakkelijk. Ze zijn snel afgeleid en zitten niet te wachten op eindeloze doorzichtige verkooppraatjes. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat je de juiste mix van content deelt wat in lijn is met je social media strategie.
Belangrijk is om niet alleen de juiste ingrediënten te identificeren, maar ook de juiste hoeveelheden. Een beetje zoals het bakken van een taart, maar dan anders;) De juiste mix ontstaat door een combinatie van 30% eigen content, 60% gecureerde content en 10% promotionele content. Laten we eens verder kijken naar wat elk ingrediënt inhoudt.
30% Eigen Content.
De eigen content is een onmisbaar component van je online aanwezigheid. Van blogs tot eBooks en Webinars. Het gaat om de online stukken die origineel en uniek door je bedrijf geschreven worden.
Vanuit een data gedreven perspectief is dit wat zorgt voor verkeer naar je website. Door waardevolle inhoud te plaatsen die in lijn is met de boodschap en Call to Action van je merk, zorg je dat er meer relevante toekomstige klanten naar je Social Media gedreven worden. Hoe waardevoller je originele content is, hoe meer deze toekomstige klanten je zullen zien als een leider in het vakgebied.
Je vraagt je misschien af waarom er dan maar 30% moet bestaan uit eigen content. Hoe graag we ook positief willen schrijven en willen verwijzen naar ons bedrijf, we willen niet zelf geabsorbeerd overkomen. Bovendien zorgt het vaak voor een verlaagde kwaliteit van berichten, om de kwantiteit van de berichten te kunnen verhogen.
60% Gecureerde Content.
De gecureerde content voegt de smaak toe aan je Social Media mix. Het is het posten van materiaal wat niet gepubliceerd is door je eigen bedrijf, maar door een relevante en autoritatieve bron in de industrie. Dit kan een individu of organisatie zijn die je publiek waardevol zal vinden.
Door genoeg van dit soort berichten te plaatsen, positioneer je je bedrijf als een meester binnen het vakgebied. Bovendien zorgt het ervoor dat je de relatie met andere influencers warm houdt, door hun berichten te delen. Je bedrijf kan op zichzelf waarschijnlijk geen expert op elk gebied zijn, maar door gecureerde content te delen lijkt het alsof dit wel het geval is.
Zorg wel dat de stukken die je deelt een hoge kwaliteit hebben, zodat dit ook is wat er met je bedrijf wordt geassocieerd. Voeg bovendien commentaar of inspiratie toe, of zelfs nog een verwijzing naar meer informatie op de eigen website. Met alleen Copy en Paste ben je er niet.
10% Promotionele Content.
Promotionele content is het snufje zout. Subtiel, maar niet te overheersend. Hieronder valt het delen van updates, benoemingen op social media, interviews met werknemers en alle content die het succes van je bedrijf onderstreept.
Houd wel in gedachten dat de content altijd van toegevoegde waarde voor je publiek moet zijn. Zelfs wanneer een post gaat over een persoonlijke winst, moet er ruimte blijven voor mensen om de voordelen te ervaren en je enthousiasme met je te delen.
De perfecte mix van content op je Social Media gaat niet alleen over welke ingrediënten er moeten worden toegevoegd, maar vooral in welke hoeveelheid dat gebeurt. Door de 30/60/10 ratio aan te houden zorg je voor een ideale mix.
Maak jij al gebruik van alle ingrediënten?
Recente reacties