LinkedIn is een social media platform gericht op professionals, waar jij jouw bedrijf kunt vertegenwoordigen. Zo toont je pagina een samenvatting van je bedrijf met je expertise, je bedrijfsgrootte, de industrie waar je in zit en je website. Hiernaast kun je met je LinkedIn-pagina aankondigingen doen, promoties delen, je bedrijf promoten en naamsbekendheid creëren. Maar je kunt er ook toptalent aantrekken, relaties met je klant opbouwen en betrokkenheid van je volgers analyseren met paginastatistieken. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit klinkt interessant, toch? Maar hoe optimaliseer je zo’n pagina eigenlijk? In dit artikel nemen wij alle stappen met je door.   

 

Stap 1. Zorg voor een goede basis 

 

Zonder fundament wordt niets gebouwd en dat geldt ook voor jouw LinkedIn bedrijfspagina. Zorg allereerst dat je een aantrekkelijk logo en bannerafbeelding hebt. Pagina’s met logo en coverafbeelding trekken zes keer meer verkeer aan, dan een pagina zonder visuals.  

Zorg er hiernaast voor dat je een goede marketingstrategie voor ogen hebt. Waar staat jouw organisatie voor? Wie is jouw doelgroep en wat bied jij hen? Welke content wil je op dit zakelijke platform delen en kun je hier thema’s voor bedenken? Dit zijn allemaal zaken waar je vooraf over na moet denken.   

 

Stap 2. Optimaliseer je paginabeschrijving en bedrijfsdetails 

 

De informatiesectie van je bedrijfspagina is – net als de ‘Over ons’-pagina van je website – één van de eerste plekken die mensen bekijken als ze je pagina bezoeken. Vul je beschrijving, “Over ons” en bedrijfsdetails dan ook zo volledig mogelijk in. Zorg ervoor dat bezoekers meteen weten waar je voor staat, wat je aanbiedt en hoe ze jou kunnen contacteren. 

Let op: LinkedIn bedrijfspagina’s zijn SEO-vriendelijk. Ze verschijnen dus ook in de zoekresultaten van Google. Google toont tot 156 tekens van je LinkedIn-paginabeschrijving. Zorg er dus voor dat je opent met een aanstekelijke inleiding, die belangrijke zoekwoorden bevat. Dat zijn woorden die mensen typisch gebruiken om je producten of diensten op te zoeken via Google. Voeg hiernaast ook hashtags toe voor betere vindbaarheid. 

 

Stap 3. Publiceer unieke en waardevolle content: inspireer 

 

Om écht succes te hebben moet je ook interessante, nuttige en relevante berichten publiceren. Hier zijn een aantal tips om dit te doen:  

  • Probeer korte berichten te plaatsen tussen de 16 – 25 woorden.
  • Plan berichten van tevoren in via bijvoorbeeld Hootsuite, Sproutsocial of Buffer. Plaats het liefst minstens één bericht week een bericht.
  • Af en toe grotere content plaatsen is niet erg, het zorgt voor afwisseling en kan heel interessant zijn.
  • Uit onderzoek blijkt dat je het best op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 9.00 en 11.00 uur ‘s morgens of tussen 17.00 en 20.00 uur ‘s avonds een bericht op LinkedIn kunt plaatsen.
  • Plaats altijd een afbeelding/video bij je content – dit trekt aandacht.

Overige tips voor meer volgers: 

  • Gebruik “Plaatsingsinstellingen” om de doelgroep van je updates gericht af te bakenen. Selecteer bijvoorbeeld een bepaalde regio of taal.
  • Zet op de website ook een LinkedIn-icoon bij jouw contactgegevens.
  • Zet in de handtekening van je mail een hyperlink naar de LinkedIn bedrijfspagina.

Stap 4. Gebruik LinkedIn advertenties 

 

Je kan net als op andere social media berichten/campagnes promoten.  Hiermee kun je targeten op verschillende sectoren, bedrijfsgroottes, functietitels, bedrijfsnamen, vaardigheden en meer. Je kunt je doelgroep beter bereiken door advertenties te plaatsen of inhoud te sponsoren. LinkedIn-advertenties hebben het imago heel duur te zijn. Maar zolang je het slim aanpakt, is het alleen maar rendabel. Hoe je dit slim aanpakt, lees je in ons artikel “Adverteren op LinkedIn in 10 stappen”. 

 

Stap 5. Gebruik showcasepagina’s 

 

Bestaat jouw organisatie uit verschillende takken? Dan kan het zijn dat bepaalde specifieke content die je plaatst slechts voor specifieke doelgroepen relevant is. Speciaal daarvoor kun je een showcasepagina aanmaken. Je kunt op een showcasepagina speciale content voor een bepaald publiek publiceren. Bij meerdere diensten is het interessant om hiervoor aparte pagina’s aan te maken op LinkedIn. Via de statistieken kun je dan zien welke dienst het meest in trek is.  

 

Stap 6. Link naar andere social mediakanalen 

 

Wanneer je content plaatst op LinkedIn, plaats dan een linkje naar de specifieke content op het Facebook/Twitter/Instagram account van je bedrijf. Dit zorgt voor meer verkeer naar je andere social mediakanalen. 

Handige tools 

Maak het jezelf gemakkelijker door gebruik te maken van handige contentcreatietools. Met Canva kun je bijvoorbeeld snel en eenvoudig afbeeldingen maken voor LinkedIn updates met de juiste afmetingen. Hiernaast kun je Hootsuite gebruiken voor het inplannen van je berichten.  

Tijd om aan de slag te gaan! Heb jij al een LinkedIn bedrijfspagina? Wat is jouw strategie hiervoor?