Het valt niet meer te ontkennen hoe groot de impact van social media is. Jong en oud zijn hier tegenwoordig wereldwijd op te vinden. En jouw klant dus ook. Het is dus een gemiste kans om hier geen gebruik van te maken. En vergeet niet dat het (vaak) gratis is! Maar wat is social media marketing precies? Wat zijn de voordelen ervan en hoe kies jij het juiste kanaal voor jouw marketing? Dat leggen wij hier voor jou uit.   

Wat is social media marketing? 

Social media marketing is een marketingtechniek, waarbij je social mediakanalen inzet om je doelgroep te kunnen bereiken. Veel gebruikte kanalen zijn Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn en Instagram. Het grootste voordeel ten op zichtte van de alternatieven, is dat deze marketingvorm een interactief karakter heeft. Je kunt je dus engagen met jouw doelgroep – welk bedrijf wilt dit nou niet? 

Zorg ervoor dat je social mediakanaal een hulpmiddel is en geen doel op zich. Want waarom focussen op je kanaal, als je doelgroep daar niet actief op is? Begin dus bij het jezelf afvragen waarom social mediamakreting voor jouw bedrijf een meerwaarde heeft. Wil je naamsbekendheid opbouwen of het genereren van meer leads? Kies een doel en handel aan de hand hiervan naar al je online communicatie-uitingen.  

Wat zijn de voordelen? 

  • Naamsbekendheid

Bij het starten van een onderneming draait het allemaal om naamsbekendheid. De mogelijkheid je te kunnen mengen in discussies op social media is dé manier om jouw potentiële klanten alvast subtiel kennis te laten maken met je bedrijf.  

  • Luister wat er speelt bij je klanten 

Via social media is het makkelijk te monitoren wat er over jouw merk gezegd wordt. Luisteren is immers minstens zo belangrijk als praten.  

  • Wordt menselijk

Met social media kun je gezien worden als persoon, in plaats van een formeel bedrijf. Ga daarom de discussie aan en spreek met een vlotte en informele toon, de toon is anders dan in bijvoorbeeld mailings.  

  • Makkelijke en snelle klantenservice

Via social mediakanalen kunnen klanten laagdrempeliger contact met je opnemen. Wees transparant in je communicatie, doe dit door bijvoorbeeld ook de klachten te laten zien. Aan jou de taak om hier goed op te reageren, dit zullen potentiële klanten alleen maar waarderen en hierdoor zal het vertrouwen gaan groeien.  

  • Delen is het nieuwe mond-tot-mond reclame

Potentiële klanten waarderen ervaringen van anderen meer dan een push-bericht van een bedrijf. Bedenk bijvoorbeeld leuke deelacties, om dit te bevorderen.

Hoe kies welk social media kanaal bij mijn bedrijf past? 

Iedereen kan op ieder social media kanaal een account aanmaken en starten met posten dat is geen hogere wiskunde. Maar hoe beslis je op welk kanaal je je moet focussen?   

Stap 1. Bekijk waar jouw doelgroep actief op is 

Het draait allemaal om jouw doelgroep. Waar bevindt deze zich en waar is hij het meest actief op? Iets oudere mensen bevinden zich voornamelijk op Facebook, terwijl jongere mensen zich meer bevinden op Instagram, Snapchat en TikTok. Maar ook dit is geen vaststaande regel en het verschuift voortdurend. Probeer daarom hiervan op de hoogte te blijven, door middel van marktonderzoek en interactie.   

Stap 2. Welk kanaal sluit aan op jouw soort business 

De keuze op welk kanaal jij je moet focussen, hangt ook af van het soort business waar je in zit. Heb je een webwinkel voor vrouwenschoenen, dan is Pinterest onmisbaar. Ben je een blogger, dan zijn Twitter en Google+ ideaal voor jou. Doe hier goed onderzoek naar door te kijken waar je concurrentie actief is en je in te lezen in de verschillende kanalen.

Stap 3. Get started! 

Het is tijd om zelf aan de slag te gaan en een kanaal te kiezen wat bij jouw bedrijf past. Onthoud dit: zorg dat je het juiste kanaal kiest, wees nuttig voor je volger en zorg dat je niet alleen zendt, maar ook ontvangt. In het algemeen zien we dat (bewegend) beeld trending is en tekst doet het minder goed.   

Hoe zet jij je social media in? Wij zijn erg benieuwd naar jouw strategie en wat je hieraan wel of niet vind werken. Geen tijd om social media goed aan te pakken? Wij helpen je graag met ons jonge team van digitale marketeers.