MailChimp is één van de meest bekende en veelgebruikte e-mailmarketingsoftware ter wereld. Het is gebruiksvriendelijk, betrouwbaar en het beste in mailsoftware: (tot 2000 abonnees) gratis! Wanneer je begint lijk je soms te verdrinken in de verschillende functies en het kost wat uitzoekwerk om erachter te komen hoe bepaalde functies het beste kunnen worden gebruikt. Wij gaan je in een notendop laten zien hoe je gemakkelijk kunt beginnen met MailChimp, waardoor standaard nieuwsbrieven verleden tijd zijn. 

  

Stap 1. Beginnen met MailChimp 

Begin met het creëren van een account. Klik op “sign up for free” en vul je gegevens in. Zodra je dit hebt gedaan, ga je door met het onboarding-proces, door je eerste e-mail te ontwerpen. Je kunt gemakkelijk je contacten importeren vanuit je bestand en hen vervolgens een e-mail versturen. Hierna krijg je van MailChimp zelf suggesties wat je verder moet doen, denk aan het uitbreiden van je publiek met je eventuele Facebook-volgers, het opzetten van een automatisch welkomstbericht en het koppelen van jouw landingspagina. Beginnen is dus heel eenvoudig! 

  

Stap 2. Maak een inschrijfformulier  

Om subscribers te krijgen voor je e-mails, kun je een inschrijfformulier aanmaken. Deze kan je vervolgens plaatsen op je social mediakanalen of op je website. Het is slim niet te veel informatie te vragen; alleen een naam en e-mailadres, dit is namelijk laagdrempeliger voor jouw klant. Wees niet verlegen om het inschrijfformulier te gebruiken! Door je inschrijfformulier te delen met je klanten of gebruikers. Je kan dan e-mailadressen op de automatische piloot verzamelen en een omvangrijke mailinglijst maken. Je maakt een inschrijfformulier met de functie “form builder”.  

 

Stap 3. Maak een segmentatie van je mailinglijst 

Wanneer je slechts een deel van je mailinglijst een bepaalde e-mail wil sturen, is het slim om je mailinglijst te segmenteren. Zo kun je bijvoorbeeld segmenteren op basis van de aankoopgeschiedenis van een klant, leads, nieuwe klanten, inactieve klanten, et cetera. Je maakt een segmentatie door op de “audience” knop te klikken. MailChimp navigeert je vanuit daar verder.  

  

Stap 4. Gebruik MailChimp automation 

Ook dit klinkt weer erg ingewikkeld, maar het houdt simpelweg in dat je instelt wanneer iemand een bepaalde e-mail ontvangt. Zo kun je e-mails maken wanneer jij wil, dit is dus een erg handige functie van MailChimp! Je kunt een hele reeks e-mails inplannen: verwelkom je nieuwe klanten, stuur ze een review na aankoop of herinner ze aan de producten die nog in het winkelwagentje liggen. Handig toch? Om een automation te creëren, klik je op “create an automation” en MailChimp navigeert je vanuit daar verder. Je kan hierbij je CRM-systeem koppelen.  

 

Stap 5. Zet campagnes in met MailChimp 

Een campagne kan een éénmalige mail zijn, of een automatische e-mailreeks. Je kan deze e-mails van tevoren maken en inplannen. Zo kun je bijvoorbeeld in één dag alle nieuwsbrieven van aankomend halfjaar klaarzetten. Om Mailchimp als marketingtool in te zetten, is de automatische mailreeks van belang. Je kan hierbij hele specifieke groepen aanspreken en aanzetten tot kopen.   

 

Stap 6. Maak gebruik van merge-tags 

Merge-tags zijn tokens die je kunt gebruiken om je e-mails persoonlijker te laten klinken. Deze tokens halen gegevens van je mailadressen op. Een voorbeeld is de *|FNAME|* merge-tag; deze staat voor de voornaam van de ontvanger. Jouw e-mail beginnen met: “Hey Linda!”, is een mooi gebaar toch? Met deze merge-tag hoef jij niet bij iedere mail opnieuw de namen van je ontvangers in te typen en dit scheelt jou dus veel tijd.  

 

MailChimp erg voordelig kan zijn voor jou bedrijf. Hopelijk kan je ermee van start! Kan je hulp gebruiken, stuur ons een berichtje, we helpen je graag verder.