Een lead magnet is eenvoudig gezegd een aanbod dat jij promoot, om potentiële klanten te overtuigen hun e-mailadressen te geven. In sommige gevallen wordt andere informatie verstrekt, zoals telefoonnummer en naam. Het definiëren van lead magnets is niet moeilijk, maar het creëren van een zeer effectieve lead magnet is een uitdaging Je moet veel dingen analyseren en er zijn altijd manieren om te verbeteren. 

Wat jij aanbiedt, varieert en er zijn hiervoor eigenlijk geen beperkingen. In de meeste gevallen is de lead magnet een e-book. Maar het kan ook een voucher, een kortingscode, een speciale deal, toegang tot een privé-forum en vele andere dingen zijn. 

Het bouwen van een e-maillijst is een belangrijk onderdeel van online marketing en het verwerven van klanten op het internet. De lead magnet helpt om snel e-maillijsten te bouwen, maar alleen in het geval wanneer ze effectief zijn. Een lead magnet is effectief wanneer hij het volgende bevat: 

  • Een hoge waarde – gratis nieuwsbrieven worden meestal niet gezien als waardevol, dus zorg er voor dat de jouwe dat wel is.
  • Bevrediging – het publiek zoekt naar onmiddellijke oplossingen voor hun problemen.
  • Een Unique Selling Proposition (USP) – de reden waarom ze een relatie met jou moeten beginnen in plaats van met jouw concurrentie.

Hoe maak je een lead magneet die converteert? 

De sleutel tot het creëren van een zeer effectieve lead magnet, is om zoveel mogelijk gegevens te verkrijgen en deze op een passende manier te gebruiken. Dit doe je door rekening te houden met het volgende: 

Stap 1. Begin met goed onderzoek 

Je bent geen goede marketeer als je geen prioriteit geeft aan het begrijpen van je doelgroep. Het is mogelijk dat wanneer je denkt dat je hen begrijpt, je het mis kunt hebben. Het enige dat zeker is, is dat je moet blijven leren. 

Nadat je een lead magnet hebt gemaakt en je ziet dat je slechts 1% converteert, begrijpt je waarschijnlijk nog niet goed genoeg wat jouw doelgroep nodig heeft. Onderzoek doen helpt je om te ontdekken wat echt waardevol is voor het publiek. 

Stap 2. Analyseer het aanbod van de concurrentie 

Dit is vooral handig wanneer je nog geen gegevens van jouw eigen onderneming. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe website met slechts een paar blogposts start, heb je niet het verkeer wat je nodig hebt om goede besluiten betreffende je lead magnet te nemen. Wat je beter kunt doen, is het analyseren van wat de concurrentie doet. 

Bezoek de website van de concurrent en bekijk welke lead magnet zij gebruiken. Gebruik alleen de informatie om jóuw USP te verbeteren. 

Stap 3. Analyseer wat bezoekers kopen 

De kwaliteit van de lead magnet die je maakt moet zó hoog zijn dat mensen bereid zouden zijn om ervoor te betalen. Omdat je het weggeeft, zijn de conversiepercentages erg goed. 

Er zijn drie plaatsen die je kunt bezoeken, om te zien wat lezers waarderen: 

  1. Kindle Store – Omdat e-books  lead magnets zijn, geeft Kindle je een kijkje in wat zou kunnen werken. Laten we zeggen dat je bijvoorbeeld supplementen voor spiergroei verkoopt. Controleer de boeken die het beste verkopen in deze categorie en het ontwerp van de lead magnet daaromheen. Bijvoorbeeld een snelle checklist, over wat moet worden opgenomen in eiwitsupplementen.
  2. Wat concurrenten verkopen – Bekijk de producten die de concurrentie verkoopt.
  3. Online cursussen – Veel van de echt goede lead magnets zijn gebaseerd op problemen van jouw klant. Ze lossen specifieke, kleine problemen op. Daarom is een cursus een goede bron van informatie. Bekijk Udemy en soortgelijke sites om topcursussen in jouw niche te zien.

Stap 4. Vraag het je lezers 

Als je al een e-maillijst hebt, zijn de lezers geweldige ideebronnen die je kunt gebruiken. Dit komt omdat ze graag de inhoud die hen aangeboden wordt zien en omdat er al een relatie is gevormd. 

Een eenvoudige manier is om input te vragen. Niet aan iedereen, maar aan een select aantal. Vraag hen om feedback te geven en verbeteringen aan te brengen. Het zou mooi zijn als trouwe volgers reageren met ideeën, die je in de toekomst als lead magnet kan gebruiken. 

Stap 5. Luister naar wat anderen zeggen

Je weet nooit waar de informatie die je nodig hebt om de lead magnet te verbeteren zich bevindt. Dit is de reden waarom je altijd moet luisteren naar wat je doelgroep zegt, wat je concurrenten zeggen en wat vrijwel iedereen in jouw industrie doet. 

De voor de hand liggende bron van goede ideeën voor lead magnets is het commentaargedeelte van jouw blog. Als je het echter nog maar net gelanceerd hebt en er nog weinig verkeer is, moet je alternatieven vinden. 

Overweeg daarnaast altijd social media, dit kan je veel meer informatie geven dan wat je in eerste instantie zou verwachten. Zeker als het gaat om mensen die praten over wat ze leuk vinden, niet leuk vinden, willen en nodig hebben. 

Lead magnet ideeën  

Er zijn talloze lead magnets die zouden kunnen werken. Daarom moet je openstaan voor verschillende soorten. 

Hier zijn enkele geweldige voorbeelden van lead magnets die je zou kunnen overwegen: 

  • Een mini e-book – perfect voor blogpost over een enkel onderwerp.
  • Een ultieme gids – doe dit wanneer je een onderwerp in zijn geheel weet te kunnen dekken.
  • Een bonuspakket – biedt extra content die elders niet beschikbaar is.
  • Een resourcegids – dit is een verzameling van verschillende tools, die het publiek kunnen helpen om de gewenste resultaten te bereiken.
  • Een checklist –  elke instructieblogpost kan een checklist worden. Vereenvoudig alles tot bruikbare bullet points.

Inmiddels ben je er hopelijk achter gekomen dat lead magnets complex kunnen zijn. Tijd om zelf aan de slag te gaan!

Maak jij al gebruik van lead magnets?