Waardevolle content sluit aan bij de behoeften van de doelgroepen en is in lijn met het imago van je bedrijf. Je maakt iets wat je klant interesseert en boeiend vindt waardoor je klanten aantrekt en behoudt. Iets wat elk bedrijf nodig heeft. Ben jij benieuwd hoe je die ‘waardevolle’ content creëert? Het is een heuse zoektocht naar de kers op de taart. Lees in dit artikel de stappen naar gouden content.  

In een zee van concurrentie is het lastig om de aandacht van je doelgroep te pakken én vast te houden. Content is namelijk overal, iedere website en ieder social mediakanaal staat er vol mee. Overal waar enige vorm van communicatie is, is content. Het is de kunst om de focus te verleggen van het creëren van content die jíj graag wilt maken, naar het ontwikkelen van content waar de doelgroep behoefte aan heeft. Met de tone of voice die de doelgroep aanspreekt. Het is een uitdaging! Daarom nemen wij je stap voor stap mee in de creatie van de gouden content en ben jij binnen no-time een contentmarketeer. 

 

Stap 1. Bepaal je doelstellingen 

 

Er zijn verschillende soorten content. Zo zijn er bijvoorbeeld foto’s, video, blogs, webinars, vlogs en ga zo nog maar even door. Houd je doel altijd voor ogen als je een contentvorm kiest. Natuurlijk is jouw doel afhankelijk van het soort business waar jij in zit. Zorg voor een goede mix van de contentsoorten die past bij het doel dat je wilt bereiken. Maak dus bijvoorbeeld gebruik van zowel foto-, als videocontent.  

Er worden vier hoofddoelen van contentmarketing onderscheden: 

  1. Vermaken. Je zou je bezoekers kunnen vermaken door het bedenken en maken van quizzen en wedstrijden.  
  2. Inspireren. Om je bezoekers te inspireren kan je gebruik maken van video’s, webinars of presentaties.  
  3. Informeren. Wil je bezoekers informeren? Dan kunnen handleidingen, infographics en achtergrondartikelen bruikbare vormen van content zijn. 
  4. Overtuigen. Je kunt je bezoekers overtuigen met behulp van recensies en testimonials over jouw product of dienst. 

Stap 2. Maak een contentkalender en een content plan

 

Maak een vooraf bepaalde contentkalender. In een content kalender plaats je een overzicht van welke content je op welke dag gaat plaatsen. Dit geeft overzicht van wat je waar, wanneer en voor wie publiceert. Stel voor jezelf de vraag: is dit nuttige of leuke content voor mijn doelgroep? Als het antwoord niet volmondig ja is, plaats het dan niet dit voorkomt nutteloze content. Het wordt vaak aangeraden om zo vaak mogelijk te plaatsen. Het is echter belangrijker dat wat je plaatst goed is.    

 

Stap 3. Creëer verschillende soorten content 

 

Originaliteit wordt gewaardeerd! Er zijn interessante mogelijkheden om de standaard leerzame blogs en google afbeeldingen mee af te wisselen. Denk aan infographics, video’s, podcasts, whitepapers, templates en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Hier zijn een aantal tips waardoor jouw content nóg een stukje beter kan worden:   

  • Zorg voor relevantie 
    Zorg dat wát je maakt, relevant is voor je doelgroep. Zorg dus dat de boodschap relevant is voor je doelgroep. De content moet naar een oplossing toe werken, iets waar de lezer iets aan heeft. Dit geldt ook voor de vorm. Als lezers geen behoefte hebben aan een E-book, kies hier dan niet voor.   
  • Wees betrouwbaar  
    Verifieer altijd de inhoud van je content: zorg voor betrouwbare bronnen. 
  • Kies de juiste tone-of-voice 
    Zorg voor de juiste tone of voice: één die past bij je doel, je doelgroep en je bedrijf/merk.  
  • Wees onderscheidend 
    Maak de content onderscheidend. Zorg ervoor dat je content of qua vorm, of qua inhoud anders is dan die van je concurrent. Je kan ervoor kiezen wel soortgelijke content te maken als je concurrent. Doe dit wanneer de inhoud onmisbaar is op je website, of wanneer je weet dat je de content van de concurrent in kwaliteit en bereik kunt overtreffen.  
  • Zorg dat je content je merk weerspiegelt 
    Zorg dat de content de kwaliteiten van je merk of bedrijf weerspiegelt. Het moet in lijn zijn met wat je doet, zodat er een duidelijke merkidentiteit neergezet wordt. Maar zorg dat het geen directe promotie wordt. Een goed voorbeeld hiervan is het bedrijf Heineken. Dit bedrijf brand zichzelf als een drankje voor vrienden, die samenkomen en een goede tijd hebben. Dit weerspiegelt Heineken in de reclames die ze uitzenden. Hiermee zet Heineken dus een duidelijke merkidentiteit neer. Wanneer ze zouden kiezen voor een reclame waarin mensen vechten om een flesje bier, zou dit niet in lijn zijn met de merkidentiteit van Heineken. Het is dus belangrijk dat je met de content die je publiceert duidelijk maakt waar jouw bedrijf voor staat.   
  •  Wees scanbaar  
    Maak je tekst makkelijk te scannen. Veel mensen scannen voordat ze lezen, dus zorg dat de pagina er overzichtelijk en aantrekkelijk uit ziet. Gebruik hiervoor alinea’s en tussenkopjes.  
  • Zet je belangrijkste content bovenaan 
    Zorg dat de belangrijkste content bovenaan staat, hier kijken de meeste gebruikers naar voordat ze overgaan tot het lezen van alle content. De eerste twee alinea’s moeten de meest belangrijke informatie bevatten.  
  • Leer van individuele bloggers  
    Kijk voor inspiratie naar te veel naar blogs van andere bedrijven, maar kijk eens naar individuele bloggers die nu succesvol zijn. Er zijn namelijk veel hele grote bloggers met goede content maken en zichzelf op een goede manier vertegenwoordigen. Blogs van bedrijven kunnen te onpersoonlijk zijn, let hier vooral op bij jouw blog.   

Heb je vragen op het gebied van het opstarten van je eigen contentstrategie? Spar erover met Wizzards! Bel app of mail ons.