Je kunt op twee manieren adverteren op Instagram: via Instagram zelf of via Facebook Ads. Dat klinkt misschien gek. Instagram is echter onderdeel van het bedrijf Facebook. Daarom biedt Facebook de optie om op dit platform ook naar Instagram te adverteren. Via Facebook adverteren biedt veel meer mogelijkheden voor het maken van een advertentie, dan op Instagram. Binnen de Facebook Ads Manager kun je namelijk van verschillende niveaus gebruik maken: campagne, advertentieset en advertentie.
Hoe pak je dit aan in 4 stappen?
Stap 1. Stel het doel van je campagne in
Zonder doel kun je niet scoren en dat geldt ook voor jouw Instagram advertenties. Zorg dat je jouw doel goed voor ogen hebt en kies er een uit: merkbekendheid, bereik, verkeer, betrokkenheid, app-installaties, videoweergaven, leads of conversies.
Stap 2. Stel binnen je advertentieset de doelgroep, plaatsing en het budget in
Via Facebook Ads Manager kun je heel nauwkeurig jouw doelgroep selecteren. Het fijne hiervan is, is dat je direct ziet hoe groot jouw doelgroep is en wat de inschatting van je dagelijkse bereik is.
Het bepalen van jouw doelgroep kan op meerdere manieren. Allereerst kun je hier je doelgroep afbakenen op basis van geslacht, leeftijd, locatie, taal, demografie, gedrag, connecties en interesses.
Hiernaast kun je ook retargeten door middel van Facebook-Pixel. Dit werkt als volgt: installeer een Facebook retargeting-pixel op je website (die je waarschijnlijk ook op je Google Analytics code hebt geïnstalleerd). Aan de hand van Cookies, ziet Facebook welke gebruikers jouw website bezoeken. Hierna is het voor jou mogelijk om aan deze personen op Facebook een advertentie te vertonen.
Ook kun je jouw bestaande database omzetten door het uploaden van jouw klantenbestand. Dit kan onder de knop ‘Aangepaste doelgroepen’. Zo creëer je meteen een doelgroep die al eens in jouw product geïnteresseerd is geweest. Hiernaast kun je ook nog scoren met ‘Vergelijkbare doelgroepen’: hiermee spreek je een nieuwe doelgroep aan, die al lijkt op jouw huidige doelgroep. Dit levert verassend goede resultaten.
Vervolgens kies je de plaatsing: wil je alleen op Instagram adverteren, of ook op Facebook? Facebook stelt automatisch in dat jouw advertentie ook op Facebook zelf geplaatst wordt, maar dit kun je gemakkelijk oplossen door alleen Instagram te selecteren. Let hier dus goed op!
De laatste stap is het instellen van jouw budget en de looptijd van je advertentie. Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van jouw wensen, beschikbaar budget en jouw doelstelling.
Stap 3. Maak de Instagram advertentie
Dan is het nu tijd voor het leukste gedeelte: het maken van jouw Instagram advertentie! Zorg ervoor dat het Instagram account gekoppeld is aan het Facebook-account. Kies vervolgens een indeling voor je advertentie. Voor feedposts (een post die zichtbaar is in je tijdlijn) kun je kiezen uit een carrousel (dit zijn meerdere afbeeldingen achter elkaar), een afbeelding, een video of een diavoorstelling. Voor een story-advertentie kun je kiezen uit een afbeelding of een video. Je kunt er een tekst aan toevoegen – denk aan een duidelijke call-to-action. Plaats de advertentie en you are ready to go.
Stap 4. Experimenteer en optimaliseer
Gefeliciteerd met jouw allereerste Instagram advertentie. Fijn dat hij eenmaal staat, maar verlies hem niet uit het oog. Experimenteer met verschillende advertenties en optimaliseer deze aan de hand van je resultaten. Zo kom je er achter wat wel en wat niet werkt voor jouw doelgroep.
Adverteer jij al op Instagram en wat is jouw strategie hiervoor? Kan je wel wat hulp gebruiken? Met 5 uur gratis uitproberen van Wizzards, zet je nu zonder iets uit te geven de eerste stappen.
Recente reacties