Contentmarketing levert drie keer meer leads op dan betaalde advertenties (SEA) (Kapost/Eloqua, 2019). De cijfers laten het overduidelijk zien: content is winning! Het woord vliegt je tegenwoordig om de oren. Menig influencer noemt zichzelf ‘content creator’, waardoor het een heuse trend is geworden. Maar het is meer dan een hippe term – contentmarketing is daadwerkelijk het codewoord en het is daarmee niet meer weg te denken uit onze marketingstrategie. Maar wat betekent het nou eigenlijk, waarom zou jij het moeten gebruiken en hoe maak jij jezelf er vindbaar mee?  

Wat is contentmarketing?  

Contentmarketing is het delen van relevante en bruikbare content – inhoud of informatie – waar je (potentiële) klanten iets aan hebben, in plaats van het direct pitchen van je product of dienst. Het doel hiervan is uiteindelijk om meer mensen naar je website te krijgen, door een vertrouwensband met ze op te bouwen en zo aan leads en nieuwe klanten te komen. Contentmarketing kan verschillende vormen hebben, zoals blogberichten, video’s, foto’s, infographics, e-books en podcasts.  

Zonder doel kun je niet scoren, het is dus belangrijk dat je altijd een doel voor ogen houdt. Zorg voor een goede mix van de hier onderstaande contentsoorten, die past bij het doel dat je wil bereiken. Als je bijvoorbeeld een status als expert wil genereren, dan past informerende content waarschijnlijk het beste bij jou. Maar als je bijvoorbeeld leads wil genereren, zal het vaak een mix zijn van rationele en emotionele content, aangepast aan de behoeften van je doelgroep. 

De soorten content 

  • Rationeel: 
    • Informerende content – zoals feiten en cijfers uit de branche of uitleg over hoe iets werkt.
    • Servicegerichte content – zoals gebruikershandleidingen, gelegenheid tot vragen stellen of gebruikstips.
  • Emotioneel:
    • Inspirerende content – zoals onverwachte en grappige resultaten of mogelijkheden van het product, persoonlijke verhalen en grappige of positieve reviews van klanten.
    • Entertainende content – zoals grappige filmpjes (zorg er wel voor dat er een link is met je bedrijf/merk).

Waarom zou je contentmarketing gebruiken? 

Jouw consument heeft alle televisiereclames wel uitgespeeld en hij weet ook hoe hij de reclames in bladen en op het straatbeeld moet vermijden. De consument anno 2020 wil echt iets aan jouw informatie hebben. Contentmarketing richt zich op de behoeften van de consument tijdens het zoekproces en op het voorzien van de juiste content tijdens de klantreis. Waar is jouw bezoeker naar op zoek en hoe kun je hem tijdens het zoekproces het beste helpen? Het is dus belangrijk dat je content aansluit op de fasen van de customer journey. Dit levert jou uiteindelijk veel op: 

  • Je trekt meer relevante bezoekers naar je website.
  • In ruil voor waardevolle content laten bezoekers hun gegevens achter (leads!).
  • In Google ben je beter vindbaar.
  • Je kunt leads helpen om sneller klant bij je te worden.

Hoe maak je content SEO-proof? 

Het is essentieel dat jouw content vindbaar is. Anders zijn al die bestede uren aan het creëren van leuke content voor jouw doelgroep verspilde moeite. Met de twee volgende stappen zorg jij ervoor dat jouw content vindbaar is.   

Stap 1. Zorg voor de juiste keywords 

Keywords beschrijven waarover jouw content gaat. Maar hoe vind je de juiste keywords? De makkelijkste manier om dit te doen, is door een keywordtool te gebruiken. Hier typ je een onderwerp in en bekijk je wat er naar boven komt. Een voorbeeld van zo’n dergelijke tool, is de WordStream keyword suggestiontool, waarin je een lijst keywords krijgt met geschatte relatieve populariteit. Een valkuil hiervan is dat hier vaak keywords uit komen die overal gebruikt worden – waardoor je dus veel concurrentie hebt. Daarom zou de AdWords Keyword Planner nog beter zijn: hiermee kan je gerelateerde keywords zien in clusters, wat je meer inzicht geeft in waar mensen precies naar zoeken.  

Nu je weet welke keywords je nodig hebt, is het tijd om ze ook daadwerkelijk te gebruiken in je content. De golden rule luidt: de twee belangrijkste keywords moeten voorkomen in de URL, de titel van je post, de ondertitel, namen van afbeeldingen, en verschillende keren in de body tekst.  

Stap 2. Maak gebruik van internal linking 

Iedere keer dat je iets nieuws plaatst op je website (bijvoorbeeld een blog), probeer dan op minstens vijf plaatsen op je website te linken naar deze pagina. Dit houdt bezoekers op je website, doordat ze relevante opties krijgen om naar door te klikken. Daarnaast kunnen interne links veranderen in externe links wanneer mensen naar jouw content linken of een quote kopiëren: de links blijven dan namelijk meestal intact en worden dus extern gebruikt – en dit is natuurlijk weer goed voor de SEO. 

Wat is jouw contentstrategie? Kan jij hier wel wat hulp mee gebruiken, probeer nu gratis 5 uur uit bij Wizzards en creëer in no time professionele content.