Stap 1. Bepaal jouw doelgroep
Iedere marketingstrategie begint met het bepalen van jouw doelgroep en ook jouw e-mail marketingstrategie ontkomt hier niet aan. Wie is jouw doelgroep? Denk aan demografische aspecten zoals geslacht, woonplaats, inkomen? Maar kijk vooral ook naar andere kenmerken zoals; wat is hun levensstijl? Waar bevindt jouw doelgroep zich en nog belangrijker: waar heeft de doelgroep behoefte aan? Welke tone of voice is gepast voor deze doelgroep? Wat voor content vind je klant interessant? Dit zijn belangrijke vragen. Het is belangrijk hier goed over na te denken en onderzoek naar te doen.
Stap 2. Zorg voor een pakkend onderwerp
Zoals ieder boek, artikel of verhaal hoort ook een e-mail te beginnen met een aantrekkelijke, prikkelende titel en dus voor jouw e-mail: het onderwerp. Houd het kort, schrijf actief en gebruik als het kan een persoonlijke aanhef. Zorg dat jouw e-mail urgent en belangrijk overkomt. Laat daarnaast meteen zien wát jouw klant aan de e-mail heeft, wat wint hij ermee? Zorg daarbij wel dat het onderwerp aansluit bij de inhoud van de e-mail.
Stap 3. Maak onderdelen klikbaar
Jouw klant heeft weinig zin om moeite te moeten doen. Maak het hem daarom zo gemakkelijk mogelijk door onderdelen in jouw e-mail klikbaar te maken, en gemakkelijk door te verwijzen naar je website of salespage. Let er goed op dat deze naar de goede pagina leiden, anders verlaat je klant de pagina meteen weer en is jouw e-mail verspilde moeite geweest.
Stap 4. Gebruik call-to-actions
Gebruik een sterke, opvallende, maar vooral duidelijke call to action (oftewel: oproep tot actie). Wat wil jij dat de klant met jouw e-mail doet? Zorg dat dit ook voor jouzelf scherp is. Moet hij naar jouw website gaan om de collectie te bekijken? Zet dan op de button “ga naar de collectie” en niet alleen “klik hier”.
Stap 5. Gebruik Alt-tags bij je afbeeldingen
De Alt-tag bestaat uit tekst die de content van de afbeelding beschrijft. Zonder Alt-tags zijn afbeeldingen niet vindbaar en kun je deze dus niet ‘SEO-proof’ maken. Ze dragen dus niet bij aan om bovenaan de zoekmachine te komen staan. Hiernaast worden sommige afbeeldingen niet automatisch getoond, bijvoorbeeld bij een slechte internetverbinding. Met Alt-tags zorg je er in dit geval voor dat de lezer alsnog kan lezen waar de afbeelding over gaat.
Stap 6. Tijd om te testen
Heb jij jouw onderwerp geformuleerd en een mooie e-mail voor jouw klant opgemaakt? Dan is het tijd om te testen! Want: data bewijst meer dan een gevoel of een idee. Doe bijvoorbeeld een A/B-test. Via A/B-testing kun je twee varianten (van bijvoorbeeld het onderwerp van je e-mail) testen onder een controlegroep. Hierdoor kun je erachter komen welke het beste resultaat levert, als het gaat om bijvoorbeeld open- en click-through-rates.
Stap 7. Meten is weten
Heel goed dat jij een goed doordachte e-mail hebt opgesteld én opgestuurd, maar als hij niet geopend wordt, is dit helaas verspilde moeite geweest. Maak hem daarom meetbaar. Zorg voor goede taggings, met bijvoorbeeld Google Analytics. Zo weet jij wat je volgende keer beter kunt doen.
Nog een tip, er bestaan geen algemene ‘beste tijden en dag’ om jouw e-mail te versturen. Er is maar één simpele, gouden tip: laat het afhangen van jouw doelgroep. Baseer je verzendmoment op jouw data en vind zo per klant de juiste tijd en de juiste dag. En ook hier geldt weer: test wat het beste werkt!
Nu kun je aan de slag met e-mailmarketing in jouw marketingstrategie, tijd om nieuwe lead binnen te halen met dit kanaal!
Maak jij al gebruik van e-mailmarketing en wat is jouw strategie hiervoor?
Recente reacties