LinkedIn wordt veel gebruikt om kennis en informatie te delen binnen het zakelijk netwerk, maar er zijn nog weinig bedrijven die gebruik maken van adverteren op LinkedIn. Zonde, want het biedt veel mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken. LinkedIn Advertenties zijn erg effectief als je een B2B (business-to-business) doelgroep en professionals wilt bereiken. Je kunt deze namelijk targetten op functie, senioriteit, sector en meer. LinkedIn Advertenties wordt veelal gebruikt om naamsbekendheid te genereren voor jouw bedrijf en om leads te genereren. Het is dus een mooie kans! Lees in dit artikel hoe je een goed doordachte LinkedIn advertentiecampagne inricht.
Stap 1. Start met Campain Manager
Campain Manager is de plek waar jij je advertenties kunt opzetten, beheren en optimaliseren. Maak hier dus een account aan: kies “Werk”, daarna “Adverteren” en vul vervolgens je betaalgegevens in. Wanneer je eenmaal ingelogd bent, zie je het dashboard. De structuur hiervan bestaat uit je advertentie-account (dit kunnen er meerdere zijn), Campaign Group, Campaigns en Ads. In de volgende stappen volgt wat je hiermee kan doen.
Stap 2. Maak een campagnegroep aan
In het dashboard kun je starten met het aanmaken van een campagnegroep (onder “Campaign Group”). Een campagnegroep is een nieuwe functie in de campaign manager-tool waarmee adverteerders gerelateerde campagnes kunnen ordenen. Adverteerders kunnen bijvoorbeeld een campagnegroep maken voor verschillende doelgroepen, marketingdoelstellingen of marketingprogramma’s. Hier plaats je één of meer advertenties met vergelijkbare doelen. Hierin is het goed om een duidelijke naam te geven aan advertenties en een budget in te voeren.
Stap 3. Maak je campagne aan
Het is mogelijk om voor verschillende campagnes verschillende doeleinden te hebben (daarover in stap 4 meer). Het is daarom handig om van tevoren verschillende campagnes aan te maken die verschillende doeleinden dienen. Doe dit vóórdat je jouw exacte doelstelling bepaalt.
Stap 4. Kies jouw doelstelling
Bepaal per campagne dus een doelstelling. Laat je doelstelling afhangen van de fase waarin jouw klant zich bevindt. Eerst moet jouw klant jou leren kennen (naamsbekendheid), daarna wil je dat jouw klant jouw product in overweging neemt en vervolgens wil je natuurlijk ook dat hij overgaat tot conversie: de aankoop.
Stap 5. Bepaal jouw doelgroep
Pas nu is het tijd om jouw doelgroep te bepalen. Probeer hierbij zo specifiek mogelijk te zijn, want hoe meer mensen jij wilt bereiken, hoe duurder het zal worden. Met LinkedIn adverteren is het mogelijk om je doelgroep af te bakenen op onder andere: locatie, opleiding, ervaring, interesse, demografische gegevens, bedrijfstak en nog meer.
Stap 6. Kies jouw advertentieformaat
Ook bij de keuze welk advertentieformaat je wilt, biedt LinkedIn een heleboel mogelijkheden. Het formaat is afhankelijk van jouw advertentie (video, vacature, etc.) en van jouw doelstelling, wensen en jouw huisstijl.
Stap 7. Kies de plaatsing van je advertenties
LinkedIn heeft een eigen netwerk, waarbij websites en apps zijn aangesloten. Op deze websites en apps kan LinkedIn jouw advertentie ook laten zien voor extra bereik. Het is natuurlijk ook mogelijk om hier niet voor te kiezen, en geld te besparen, vink daarvoor de mogelijkheid af.
Stap 8. Bepaal jouw budget en planning
Het is mogelijk om een budget per dag in te stellen. Het minimale dagbudget van LinkedIn Adverteren is €10. Je betaalt minder, indien je doelgroep zo specifiek is waardoor het bedrag niet besteed kan worden. Ons advies is om gebruik te maken van een budget van minimaal 300 euro per campagne, met een maximaal budget van 25 euro per dag en CPC (cost per click) als biedstrategie. Hierdoor heb je namelijk genoeg data om je campagne te optimaliseren en de kosten per lead zo laag mogelijk te houden.
Je kunt je LinkedIn-advertentiestrategie optimaliseren, door te testen met verschillende campagnes en advertenties. Vergelijk de uitkomsten van de campagnes met elkaar en ga vervolgens verder met de campagne die de beste resultaten oplevert. Verfijn deze campagne en test dit vervolgens opnieuw. Door dit telkens te herhalen zorg je ervoor dat jouw campagne geoptimaliseerd wordt.
Daarnaast is het nu tijd om voor jouw campagne een begin- en een einddatum in te voeren.
Stap 9. Conversie tracking
Wat levert jouw campagne je uiteindelijk op? Het effect van je campagne is natuurlijk erg fijn om te weten. Het is dus belangrijk om jouw site goed meetbaar te maken. Dit doe je door conversietracking te implementeren. LinkedIn neemt je hier stap voor stap in mee. Hierdoor kan LinkedIn het gedrag van jouw bezoekers verder volgen op jouw website.
Stap 10. Zet jouw advertentie op
Stap 10 is bereikt en daarmee is het tijd voor het leukste gedeelte: de content voor je advertentie maken! Kies “Create new ad” om je eerste advertentie te maken. Tenslotte volg je de volgende 6 simpele stappen:
- Vul de gegevens in: geef het een duidelijke naam, zodat je de advertentie makkelijk terug kunt vinden.
- Upload een foto of video en ook ondertiteling – veel mensen gebruiken LinkedIn namelijk zonder geluid.
- De headline moet – zoals alle titels – kort, krachtig en aantrekkelijk zijn.
- Plaats een relevante URL naar de landingspagina van jouw website.
- Kies vervolgens een krachtige call to action.
- Klaar? Klik op “Create” en je advertentie is ready to go!
Maar wat is nu precies goede content voor op LinkedIn? Hierbij enkele tips:
- Probeer een balans te vinden tussen verschillende soorten content. Plaats niet alleen maar serieuze content, maar wissel eens af met wat luchtige content. Denk aan: een kijkje achter de schermen of ‘meet the team’.
- Deel je kennis! LinkedIn is een platform waarop mensen op zoek zijn naar een baan, zich willen ontwikkelen en dingen willen leren. Deel dus content waaraan mensen echt iets hebben. “How-to” posts scoren bijvoorbeeld altijd goed. Reageer ook op reacties onder de posts. Interactie is namelijk erg belangrijk om meer engagement mee te behalen en daarmee een groter netwerk op te bouwen.
- Maak gebruik van video’s en afbeeldingen. Vooral video’s lijken het erg goed te doen op LinkedIn, mits dit eigen native content is. Linkjes naar bijvoorbeeld Youtube en andere kanalen vangen vaak minder views.
Tijd om zelf aan de slag te gaan! Maak jij al gebruik van LinkedIn Advertenties?
Recente reacties